Melyik fajt válasszam? 2.rész

2014. október 11. 10:00 - gerry666

Orkok

Üdvözöllek ismét kedves olvasó ma a zöldbőrüekről fogunk tanulni. Sok fantazy világban megtalálhatóak az orkok. Van ahol szürkék van ahol pirosak de a legtöbb helyen zöldek. A testfelépítésüket általában kétméteres kigyúrt emberszerű lényekként írják le.Nagy fogakkal és barbár erőszakkal. Bár egyes világokban (mint pl a sokak által elismert és kedvel világban a Warcraftban) intelligens néha még bölcs orkokatis találunk.

 Nem így a Warhammer világában legyen szó fantasy vagy épp 40k ról. Ugyanis az Orkok a Warhammer világaiban buták, barbárok és külső szemlélőként viccesek. Az átlaghoz képest a testfelépítésük az egyszerű orkoknak görnyedtebb mint egy embernek ezért gyakran gorillához hasonlónak mondják őket.A Warhammer világában az orkok valóban nagyobbak egy átlag embernél viszont ahhoz, hogy megértsük méreteiket elsőként egy kicsit a születésükhöz kell vissza kanyarodnunk. Mikor még az Ősök és a Necronok(katt az előző részért) egymás ellen harcoltak évmilliókkal ezelőtt az Ősök létrehoztak több fajtis az egyik ezek közül az úgy nevezett Krorkok voltak. Biológiai fegyvernek szánták őket ugyanis minden egyes Krork spórákat bocsájtott ki magából amik termékeny földbe érkezve elkezdtek növekedni és így kialakítani egy új Krorkot. Lényegében egyfajta gombaként működnek. Ám az Ősök már későn alkották meg őket a pusztulásukat nem tudták meggátolni és az Krorkokis fellázadtak teremtőik ellen. Így szétviharzottak a galakszisban mindenhol szétszórva a spóráikat. Nevükről az idő múlásával elhagyták a kr jelzőt és így elnevezték magukat Ork-nak.    (Warhammer 40k forrásért katt a képre)

Miután egy spóra megtelepedett egy bolygón és elég nagy lesz grot mászik ki a föld alól ők az ork társadalom legalja később ahogy nőnek Gretchinekké válnak. Ők már okosabbak és nagyobbak a grotoknál de még mindig fél és egy méter közötti testmagasságuk van, vékonyak és félénkek. 

 Őket már gyakran alkalmazzák az Orkok golyófogónak illetve akna felszedőnek.Ritkább esetben töltény,alkatrész vagy egyéb ellátmány cipelésére. Ritka, hogy feltudjanak nőni ám mennyiségük miatt ez még így is soknak számít a birodalomnak. Ha elég ideig él egy Gretchin végül elég magas lesz ahhoz, hogy Ork váljon belőle.Egy ork pár évalatt éri el a felnőtt kort ezután az orkok egyfajta mentális energia segítségével ha legyőz valakit megnő minél nagyobb lesz annál befolyásosabb míg végül akár warboss is lehet belőle aki egész hordákat tud egyesíteni.Ez azt feltételezi, hogy egy Ork akár örökké is tudna nőni viszont természetükből adódóan az elégé kétséges, viszont a kilenc méter magas Gazhgull tiszteletet parancsoló hadvezér. A tudományra jobban éhezők akár painboy,vagy meké is válhatnak. Ritka esetben születik egy Weirdboy aki az orkok által generált mentális hullámokat magába szívva képes psyerőt létrehozni.[Warhammer_WAAAGH_Orks_by_faroldjo.jpg]Most, hogy nagyjából belátást nyertünk az ork születésbe lássuk, hogyan is épül fel a társadalmuk. Az Ork társadalomban az egyetlen erény az erő aki erős naggyá válik aki gyenge az elbukik. Így lehet az, hogy az orkok nem túl intelligensek bár szükség képen megtanultak beszélni ám elég érdekes rövidített akcentusban. Ám az Ősöktől örökölt technikai tudás néha megjelenik egy-egy mekben vagy painboyban ezáltal az orkoknak mindig van valami szemétből összetákolt fegyvere vagy járműve. Ezek nagy része csak azért működik mert elhiszik, hogy működik. Ez az ork Waaagh hatalma. A mentális erő amit kibocsájtanak ugyanis nem csak azt eredményezi, hogy akiről elhiszik, hogy erősebb az ténylegesen nagyobb és erősebb lesz. Hanem azt is, hogy ha azt hiszik egy színre hogy pl a kék szerencsét hoz és ezt a páncéljukra festik akkor valóban lehetséges, hogy bár a lövés átmenne a páncélon az mégsem a fizikának engedelmeskedve fog működni, és a kékfestésű ork túléli az amúgy halálos lövést. Így van hát, hogy a piros az gyors a sárga pedig hangos és nagyobbat robban. Ez hála az orkok hiszékenységének valóban igaz is.Mondhatni babonás népség viszont csak két Istent tisztelnek Gorkot és Morkot több legenda kering róluk ám egy bizonyos ha egy bolygónyi ork azt hiszi, hogy egy Gork vagy Mork által megszentelt tárgyat fog a Wrbossuk... akkor a császár legyen megmondója mire lesz képes az a eszköz. Az Ork kultúra már ha lehet ezt annak nevezni leginkább a különböző barbár népekéhez hasonlít.Különböző klánok és szekták találhatók meg náluk amik nem kifejezetten kedvelik egymást ám ameddig egy ork mindig az adott klánja iránt hűséges a különböző szektások pl a sebesség mániások akik a sebességet élvezik a legjobban bárkiből lehetnek és gyakran gyártanak megrendelésre gyors járgányokat vagy épp rendeznek véres gyorsulási versenyeket.Ám ezek gyakorta végződnek hatalmas robbanásokkal hiszen az Ork szerkezetek minden csak nem megbízhatóak. Ezzel szemben a különböző klánok gyakran hadakoznak egymással és az életstílusuk is más.Például míg a rosszhód klán a leggazdagabb klán akik a legnagyobb kereskedők és a legtöbb foggal bírnak(mivel az ork fizető eszköz a fog, minél hegyesebb annál értékesebb) így általában a legjobb felszereléssel sárga színben pompázva a távol harc szerelmesei(bár lőni ők sem tudnak) míg a halál koponya klán babonás népség ami mindent ellop amire nem figyelnek gyakorta kukázott dolgokban járkálnak és harcban mindig kékre festik magukat bízva a szerencsében hogy megvédi őket valamint közelharcban élik ki magukat leginkább. Természeten sok más klán létezik mindegyik más és más. Viszont ha egy nagyobb Warboss elég hatalomra tesz szert akkor az egymás közti klánok rivalizálása félrekerül és egy Ork csürhének nevezett bagázs nekivág elpusztítani mindent ami az útjukba kerül.Az Orkok hatalmas létszámmal rendelkeznek mivel úgy nőnek és szaporodnak mint a gomba. Így még a hatalmas halálozási rátájuk sem szab nekik gátat. Mivel minden ork természeténél fogva vad a közelharcot preferálják a legjobban viszont egyes orkok a robbanást,hangos lövéseket vagy az égő tetemek látványát részesítik előnyben, igaz ők se tudnak jól célozni de a pusztítás amit a fegyvereik árasztanak magukból kárpótolja őket.Bár egyes orkok mint pl a kommandorkok néha még akár olvasni is megtanulnak de ezek igen ritkák.Ebből kifolyólag az orkok is értelmes lények és félnek bár ezt nem vallják be nyíltan. Épp ezért csak nagy tömegekben érzik magukat elég bátornak szinte bármilyen helyzetben, ha pedig mégis megfutamodnának az ottani Nob megmutatja mi jár a gyáva férgeknek.Bár szőrzet nem nő rajtuk szeretik megölt ellenfeleik skalpjait a fejükre ragasztani vagy épp egyéb szuvenírokat gyűjtögetni pl levágott fejek feltűzdelése a páncéljukra.Ezért nem mondható különösebben viccesnek ez a faj de a túlzott brutalitások és önön közveszélyük az egyszerű nézelődőnek egyfajta komikum forrás. És érdemes belegondolni ha szemtől szemben előtted állna egy ork teletűzdelve halott emberek fejével akkor nem éppen vicces látvány lenne. Azért írom ezt mert az orkok humor forrása a nemtörődömségnél található, hogy mennyire meggondolatlanul és bután dobják el saját és mások életét.Éppen ezért egyáltalán nem komolytalan faj csupán élvezik az életet ami náluk az esztelen pusztításnál merül ki :D. És hát valljuk be az esztelen erőszak az egyik legrégibb humor forrás gondoljunk csak a Bud Spencer filmekre és, hogy mennyit derültünk az ott elcsattanó pofon és fogkiesések közepette:). 

Szóval most hogy nagyjából rálátást kaptunk az Ork faj történetére essen pár szó arrolis, hogyan néztek ki régen. Még most is Gyakorta előfordulhatnak Nagyon régi figurák egyes polcokon a régi Orkok szinte mind egyformák voltak csak úgy mint a gretchinek. Viszont ez ne tévesszen meg senkit a mai figurák remekül néznek kis kellően változatosak és sokszínűek annyira ,hogy tényleg egy igazi csürhének tudjuk nézni őket.Az Orkok a warhammer 40k-ban alapfajnak számítanak és talán a legolcsóbban összerakható sereg. Mivel mindent más fajoktól lopnak el és nincs saját sémájuk így ha különböző emberektől vásárolt orkokis általában jól néznek ki az asztalon hiszen míg a többi fajnál az a lényeg, hogy azonos színsémát kövessenek hasonlítsanak egymáshoz. Addig az orknál a káosz(kivételesen nem az:D) szépsége gyönyörködteti a szemet. Ebből kifolyólag a konvertálók álma ez a sereg, egy igazi Ork játékos minimum minimális konverziót csempész a seregébe. Míg más fajoknál ez opció addig az ork játékosnál ez elvárt..."há hülye vagy csak eredeti figurák vannak az Ork seregedbe, na menyé haza aztán ott normálatlankodjál...". Szóval hála az 5-ik alapdoboznak(AOBR) mai napig olcsón lehet használt seregekhez illetve figurákhoz hozzájutni. Arról nem is beszélve, hogy szinte bármilyen osztagot meglehet építeni kis türelemmel és pár bitzel. Ennek ellenére hozzá kell tenni, hogy sajnos kis hazánkban nincs túl sok Ork játékos.Az Orkok szinte az összes megjelent warhamemr 40k játékban feltűntek. A dwan of war és a Dawn of war II ben is alapfajként vannak jelen. Valamint a Space Marine nevű játékban millió számra ölhetjük őket egy űrgárdista kapitánnyal. Így aki megakarja ismerni őket közelebbről ajánlom neki az imént felsorolt játékok bármelyikét.

 

Most, hogy szinte mindenről beszéltünk jöjjön a játék technikai rész. Az Orkok a hetedik szabálykönyvhöz(tehát a legújabbhoz) kaptak egy új kódexet is. Az előzőhöz képest ami hatalmas változásokat tartalmazott a mostani elég kevés újdonságot mutat fel. Az orkoknál úgy nézhet ki, hogy nem nagy taktikázás kell, ami lőni tud az lőjön ami közel harcolni az megy előre és ami közelharcba ér az fájni fog az ellenségnek. De sajnos az invu save nagyon ritkán fordul elő az orkknál. És akkor is kellőképpen drágán, így hát erősebb közelharci egységeket nem nagyon fognak tudni megölni, mivel vagy egy low választásba kerül 225 pontért ami csak egy körig hat igaz az 2++ vagy a mek ad 6" belüli osztagoknak 5++ de csak lövések ellen. Illetve van egy nevesített karakter badrukk kapitány aki 5+ invuval mászkál de nála vannak jobb választások is.Éppen ezért az Orkonál nagyon fontos a terepek által adott fedezék mentő így azt se lehet mondani, hogy semmi taktikai érzék nem szükségeltetik.Ennek hála az Ork sereg nem tartozik a legtáposabbak közé lehet erős sereget kiállítani de ez esetben a tömeg lesz a megoldás. Amiben viszont az Ork nagyon elemében van.Ha valaki viszont baráti sör meccseket preferálja jobban keresvese talál jobb sereget szinte bármilyen formáció megépíthető és nem mellékesen élvezetes velük és ellenük is játszani.

Összegezve Az Orkok tipikusan az a faj amivel az ember nagyon áttudja érezni a csatákat. Mint minden filmben van egy viccesebb karakter úgy a warhammer 40k-ban is megvan a humor forrás ám nem szabad elfelejteni, hogy az univerzumon belül a lemészárolt ártatlan civilek nem szoktak annyira röhögni így aki a brutalitásuk miatt és aki a nemtörődöm humoruk miatt kedveli meg őket egyaránt jól fogják érezni magukat ezzel a sereggel.Viszont hatalmas tömegük és stílusuk miatt a főbb karaktereinken kívül az osztagokat mint külön személyeket is megfogjuk szeretni nem bánjuk ha lehullik egykét figura mert hát Orkok de mint egész osztag sajnáljuk ha gyakás nélkül hagyják el a harcmezőt. Aki viszont jobban szereti az intelligensebb fajokat vagy ők nem a mészárlás oldalán hanem annak megakadályozó felén akarnak lenni, esetleg kevés figurából álló sereget akarnak, legrosszabb esetben nagyon táposat amihez még ennyi gondolkodás sem igényeltetik, hogy milyen fedezékbe bújjanak az egységeink  azoknak az Ork faj nem tartogat túl jó élményeket.

 

 

Ha tetszett az írás lájkold a Facebook oldalunk.

Ha szeretnél közelebbről megismerkedni a játékkal látogass el a D21-es bázis oldalára ahol megnézheted mikor tartanak kezdőnapokat.

Illetve bármi gondolatot, panaszt, észrevételt, kritikát továbbra is szívesen látok komment formájában :)

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://warhammer40k.blog.hu/api/trackback/id/tr606779359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petrow 2014.10.13. 11:04:22

"Petrow beszól" rovatunk jön :)

Ohh, az Orkok... tipikusan az a faj, ahol még tetten érhető annak a korszaknak a szikrája, anmikor a humor, a játéktervezői lazaság, a kreativitás még nem volt elidegenedve a cégtől... Elképzelem, ahogy a "nagyöregek" bent üldögéltek a pubban, beszélgettek a szabályok, és egyszer csak elhúzott az ablak alatt egy piros Maserati...
"- Ez aztán nem semmi, milyen gyors!
- Jah, de csak mert piros!
- Te, Graham, ez nem is hülye ötlet! Hogyaszondja': Red ones goez fasta'!"

Szóval ez a faj még mindig az a része a 40k-nak, ahol nem igazán tudok haragudni a készítőkre, bármi is legyen az aktuális hülyeségük.
Mert hát nézz már rá, a csókának a nadrágszíja tartja össze a pisztolya csövét, meg egy b@$#zom csapszegvágó van a kezére huzalozva!

Számomra egyébként ez az idézet fejezi ki a legjobban az ork fluffot:

"Az orkok a teremtés koronái. Ők már megnyerték a legnagyobb küzdelmet. Olyan társadalomban élnek, ami mentes a stressztől és a félelemtől. Mégis, kik vagyunk mi, hogy ítélkezzünk felettük? Népünk, az eldák már elbukott, az emberiség pedig épp a végromlása felé száguld. És miért tartunk itt? Mert olyan kérdéseket feszegettünk, amit egy orkot a legkevésbé sem izgat! Előttünk áll egy erős társadalom, és mi rásütjük a barbárság bélyegét.

A velük való játékhoz: a terep adta fedezékmentő mellett érdemes szólni a saját egység adta fedezékről is. Kisebb járműveket már bőven kitakar egy sima boy osztag, egy meganob osztag pedig a Gunfortress alatti méretkategóriára bőven elég. Az invu save hiánya pedig csak akkor lényeges, ha marad, aki egyáltalán visszaüssön :)

A taktikai részhez még hozzátenném, hogy az egységek relatíve egyértelmű szerepe mellett egy jó ork játékos ellen játszva nagyon sokat lehet tanulni.
A csürhe hatás az elején nagyon megy, és kezdő játékosoknak tényleg eléggé lelkesítő / kétségbe ejtő, amikor meglátja a létszám viszonyokat.
- A 10 fős Tac. Squadom, 180 pont.
- 25 shoota, nobbal szintén, lol.

És elsőre végig is gyalogol rajtad, annak rendje-módja szerint. De szép lassan megtanulod, hogyan vezesd el a támadásokat, hogyan használj pl. speedbump egységeket, vagy hogy Sztálin atyánk mit értett azon, hogy "A mennyiség már önmagában minőség".

A mindenkori warbossnak meg ennek függvényében fontos tisztában lennie az ellenfél megosztásának fortélyaival, meg hogy a "brutal but kunning" gondolkodásmód sokkal gyakrabban vezet célra, mint a fluffban hangoztatott "hope for the bast and WAAAGH!". Legalábbis papíron :)

gerry666 2014.10.15. 01:17:03

Szóljon csak nyugodtan ;).

Egyébként én az Orkokkal eleinte úgy voltam, hogy tetszettek is meg nem is. (Bárd Dawn of War ban nagyon bírtam a kinézetüket és rongyosra játszottam velük magam a necronok és Ig kel együtt :D). Mindig imádtam látni, hogy egy hatalmas horda megy neki az ellenfélnek. Viszont valahogy mindig a vesztes oldalról láttam őket mintha annyira hülyék lenének, hogy arra jók csak, hogy meghaljanak.

Aztán ahogy elkezdem a wargamet, Dugo az orkjaival állandóan felkente velem a padlót szóval itt meg már az ellenkező miatt utáltam őket :D. Aztán egyszer mentem ellene Space marinnal (warhammer40k.blog.hu/2014/10/15/legendas_teszt_sm_ellen ez az írás született róla) és hát megint azt éreztem, amit elsőként és így végül rájöttem, hogy az orkokis hol nyernek hol vesztenek a fluffban elvégre a világokat ahova mennek az SM-ek először el is kell foglalni

.Aztán egy barátom aki orkokkal akart elkezdeni játszani eladta őket mert nem tetszettek neki én meg megvettem tőle mert nagyon baráti áron adta.(lényegében sör pénzért :D) És ekkora elkezdtem mélyebben bele olvasgatni a történetekbe meg a szokásos. És annyira megtetszett, hogy egyből be is rendeltem egy nagyobbacska ork csapatot. Igazából jobban megtetszettek mint a necronok (de ezt el ne mondd nekik) mert annyira változatosak ráadásul nagyon szépek a figurák is (főleg a meganobok amiből tegnap érkezett meg hozzám 5 H-s és azóta szerelmes vagyok beléjük *-*).

Szóval kiderült, hogy tényleg nem a borító alapján kell megítélni azt a bizonyos könyvet :D.